Artykuły, Wielki Format

Szklana rewolucja

Szkło to materiał znany praktycznie od zawsze. Służy właściwie w każdej dziedzinie życia, a ostatnio coraz częściej pojawia się na stronach magazynów wnętrzarskich i miejscach poświęconych aranżacji wnętrz. Druk na szkle to nisza, która w Polsce powoli się wypełnia. Drukarnie wielkoformatowe i agencje reklamowe rozszerzają działalność o ten segment, jednocześnie powstaje też coraz więcej firm specjalizujących się konkretnie w tego typu realizacjach.

Druk na szkle budzi z roku na rok coraz większe zainteresowanie wśród klientów indywidualnych, i w konsekwencji również wśród drukarni. – Możliwości i zastosowania tej metody są ogromne i ciągle pojawiają się nowe. Zadrukowane szkło znajduje swoje zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak reklama, budownictwo, architektura wnętrz, a przede wszystkim dekoracje – wyjaśnia Magdalena Frydrych, Specjalista ds. Sprzedaży w firmie KML Solutions Sp. z o.o.

Szkło może nam zatem posłużyć do ozdobienia drzwi, balustrad, schodów, elementów mebli czy witraży. Obecnie bardzo popularne zastosowania to druk szklanych obrazów, produkcja tafli z laminowanego szkła, które znajdują zastosowania w urządzaniu kuchni, a także przesłony prysznicowe oraz windy.

Zalety szkła? Na pewno efekt kolorystyczny. Jak zaznacza Magdalena Fydrych szkło w niesamowity sposób uwydatnia kolorystykę zadrukowanej grafiki, żaden inny materiał nie pozwoli nam na osiągnięcie tak znakomitych efektów wizualnych. – Medium to łączy nowoczesność, szeroki wachlarz zastosowań wraz z prostotą użytkowania. Z pozoru zimne szkło, które udekorujemy kolorowym wydrukiem, staje się natychmiast przyjazne i ciepłe w odbiorze – dodaje Marek Stysz, wspólnik w Color Group.

Przegląd technologii
Popularną metodą zadruku szkła jest druk bezpośredni UV. Polega ona na połączeniu dwóch technologii drukarskich: druku cyfrowego oraz druku farbami utrwalanymi UV. Proces nakładania wykonywany jest ploterem UV, a podczas druku atramenty jednocześnie utwardzane są promieniami UV. – Druk UV daje szerokie możliwości zastosowań, można za jego pomocą drukować na wszelkich płytach z PVC, pleksi czy kompozytowych. Ploterom stołowym, popularnie zwanym flatbedami, nieobce są też drzwi czy fronty meblowe. Jednym z zastosowań tej metody jest właśnie druk bezpośrednio na szkle – mówi Paweł Stania z Atrium Centrum Ploterowe.

Inną metodą, która stanowi niejako uzupełnienie druku metodą UV, jest laminacja. Wyróżniamy tutaj dwie możliwości: duoglass i sologlass. Pierwsza polega na połączeniu ze sobą dwóch lub więcej tafli szkła przy zastosowaniu dedykowanych folii (najczęściej PVB lub EVA). Druga natomiast stanowi niejako alternatywę do pierwszej z zachowaniem swoich właściwości technicznych, główną różnicą jest zastosowanie tylko jednej tafli szkła. – Laminacja odbywa się w piecu próżniowym pod bardzo wysoką temperaturą. W efekcie otrzymujemy spójny element, czyli połączenie szkła oraz wydruku w całość. Ogromnym plusem jest to, że wydruk jest w pełni bezpieczny, certyfikowany, wodoodporny, światłoodporny oraz trwały. Po procesie laminacji folia nabiera ogromnej wytrzymałości, dzięki czemu jest idealnym produktem w zastosowaniu takim jak np. szafy przesuwne i szeroko rozumiane meblarstwo – tłumaczy Magdalena Frydrych.

Innym sposobem druku na szkle jest pokrycie go glazurą, a następnie wykonanie nadruku cyfrowego. – Hartowanie można wykonać od 700 do około 900° C. Minusem metody jest to, że w miejscu, w którym nie ma zadruku, będzie widoczna transparentna glazura – wyjaśnia Magdalena Czerniuk z firmy DiPrinter.com i dodaje, że lepszą metodą jest drukowanie farbami ceramicznymi, w których glazura jest zawarta w tuszu. – Tusze ceramiczne pozwalają na hartowanie w temperaturze około 700°C, po wydrukowaniu pigmenty ceramiczne stapiają się ze szkłem. Dzięki temu można wykonać wiele nowych aplikacji, na które nie pozwalały tradycyjne farby organiczne – wyjaśnia.

Zadrukować szkło możemy też metodą sitodrukową, w przypadku której każdy kolor nakładany jest oddzielnie. Za pomocą rakla, przez wcześniej przygotowane sita, nanoszone są specjalistyczne farby. Ta metoda sprawdza się zwłaszcza w długich seriach tego samego wzoru.

Maszynowy przegląd
Jedną z rynkowych propozycji jest drukarka XUV-Jet. – Zaletą tego rozwiązania jest zastosowanie technologii UV LED do utrwalania atramentów. W odróżnieniu od tradycyjnych żarników UV, technologia LED nie powoduje nagrzewania drukowanego medium, co mogłoby uszkadzać drukowane podłoża – mówi Marek Stysz, wspólnik w Color Group. XUV-Jet należy do grupy drukarek hybrydowych, tzn. pozwalających na druk zarówno podłoży płaskich, jak i z roli na rolę na jednym urządzeniu. – Bazowa konfiguracja pozwala na druk w zakresie kolorystyki CMYK, który można rozszerzyć o dodatkowe kolory: light cyan, light magenta, kolor biały oraz lakier. Dodatkową zaletą rozwiązania jest możliwość zastosowania trzech warstw nadruku: grafika – kolor biały – grafika. W ten sposób powstaje wydruk widoczny w identyczny sposób po obu stronach tafli szkła – tłumaczy Marek Stysz. Brak toksycznych substancji w atramentach opartych na bazie wody, umożliwia umieszczanie prac w miejscach przewidzianych do kontaktu z dorosłymi oraz dziećmi, takich jak: szpitale, przedszkola, restauracje, hotele, itp.

W technologii druku UV Artemis proponuje system UV FR 250. – Szklarze docenią możliwość zadruku na szkle od strony wierzchniej i wewnętrznej. Druk od strony frontowej następuje poprzez nałożenie warstwy koloru białego, który stanowi nieprzezroczysty podkład. Na niego nakładane są grafiki, drukowane atramentami z palety CMYK. Następuje to w czasie jednego przebiegu, także zastosowanie koloru białego nie wpływa na produktywność drukarki. Z kolei druk od strony wewnętrznej przebiega w sposób odwrotny. Drukowana jest w odbiciu lustrzanym grafika, a na nią nakładany jest dopiero kolor biały stanowiący tło. Tak samo i w tym przypadku korzystamy z pełnych możliwości produkcyjnych plotera. Co więcej możemy te dwie techniki połączyć. Druk dwustronny na szkle następuje poprzez nadrukowanie warstwy kolorowej awersowej, następnie na niej białego podkładu i ponownie kolorowej na grafikę rewersową – wyjaśnia Paweł Stania.

Do wykonania laminowanego szkła będzie nam potrzebny nie tylko odpowiednio dostosowany ploter ekosolwentowy lub UV, ale także piec do laminowania. – W naszej ofercie można znaleźć zarówno maszynę do druku (np. Roland), jak i piec do laminowania szkła. Oferowane piece do zadruku szkła w standardowej wersji mają rozmiar 1500 x 3800 mm. W piecu istnieje możliwość układania szkła warstwowo, co znacznie zwiększa jego wydajność. Urządzenia są polskiej produkcji i mogą być dostosowywane pod indywidualne zamówienia – dodaje Magdalena Frydrych.

Przykładowym piecem do laminacji jest UL-1500, którego unikalna, opatentowana technologia pozwala produkować bezpieczne szkło dekoracyjne typu sologlass o wysokiej wydajności, przy jednocześnie niskim zużyciu energii. – Zalaminowane wydruki w szkle są wodoodporne, co umożliwia szerokie zastosowanie w outdoorze, ale także w wystroju wnętrz miejsc narażonych na wilgoć, wodę i wysoką temperaturę, takich jak kuchnie i łazienki. Odporność na promienie UV wynosi 99%, a niskie zużycie energii i brak odpadów idzie w parze z niespotykaną rentownością – zaznacza Magdalena Frydrych.

W przypadku druku tuszami ceramicznymi nowością na rynku jest drukarka stołowa do druku na szkle, Longier Performer FG3750. – To drukarka stołowa z silikonową powierzchnią stołu pozwalająca na maksymalny rozmiar zadruku do 2,5m x 1,45m. Po nałożeniu ceramicznych tuszy, szkło musi być hartowane, wtedy staje się bezpieczne i nadaje się do wielu praktycznych zastosowań. Performer FG4200 i Performer FG9150 oferują natomiast powierzchnię zadruku 1,5mx2,8m lub 2,5mx3,66m i wyposażone są w rolki do przesuwania mediów – wymienia Magdalena Czerniuk.

Media (nie tylko do druku)
Ciekawą nowością na rynku są tusze Longier UV-Glass zapewniające wysoką przyczepność, odporność na ścieranie, wodę i wysokie temperatury (tusz ten jest stosowany nawet do zadruku butelek). Mogą być stosowane do normalnego szkła, ale również laminowanego. – W Belgii opracowano nową metodę uzyskania bezpiecznego szkła bez konieczności stosowania folii. VitraPrint polega na laminowaniu dwóch arkuszy szkła bez stosowania drogiego urządzenia do laminowania szkła, a jedynie z użyciem opatentowanego preparatu, co czyni cały proces bardzo tanim: nie są potrzebne dodatkowe urządzenia, czas i przestrzeń. Metoda ta została przetestowana i sprawdzona – tłumaczy Magdalena Czerniuk.

Do zastosowania w różnorodnych szklanych realizacjach znajdziemy także szereg rodzajów folii: bezbarwne folie do druku oraz białe folie do oklejania szkła (w obu grupach: samoprzylepne, elektrostatyczne czy aktywowane wodą). – Modny i obecny w wielu miejscach w ostatnich czasach materiał to folie dekoracyjne o efekcie mrożonego szkła. Znajduje zastosowanie w biurach i punktach użyteczności publicznej, a nawet w mieszkaniach. W ostatnim czasie Ikonos wprowadził wariant z klejem kanalikowym. Ma on za zadanie ułatwić aplikację poprzez ułatwianie wyprowadzenia pęcherzyków powietrza lub wody – mówi Paweł Stania. Oprócz standardowych „mrożonek” w kolorze srebrnym, Ikonos w zeszłym roku wprowadził do produkcji kolorowe folie typu frosted. Pierwsze warianty tej linii folii występują w wersji niebieskiej, zielonej i różanej. Klej stosowany w kolorowych foliach jest pełny. Materiały te rekomendowane są na wszystkie przezroczyste, płaskie powierzchnie, takie jak okna, wystawy sklepowe, witryny meblowe, szklane drzwi, itp.

Na szkle zamontować można także dwuklej, czyli transparentną folię montażową o grubości 80 mikronów. – Pokryta jest dwustronnie trwałym, bezbarwnym klejem i zabezpieczona również z dwóch stron papierem podkładowym. Umożliwia montaż grafik na płaskich powierzchniach np.: witrynach szklanych. Inny materiał do stosowania na szkle to elektrostatyczna folia Ikonos Static. Przeznaczona jest do aplikacji na szybach, witrynach, oknach a także na innych płaskich powierzchniach. Rolę „kleju” spełniają ładunki elektryczne, przez co folię można łatwo aplikować jak i zdjąć nie pozostawiając śladu – dodaje Paweł Stania.

Drukarnie mają więc w czym wybierać. Oferta dostawców stale się poszerza, powoli wypełniając tę interesującą niszę na pograniczu reklamy, wnętrzarstwa i dekoracji. Zadrukowane elementy szklane w domu, biurze czy punktach użyteczności publicznej uszlachetniają przestrzeń, dodając jej delikatności i ciepła. Szerokie możliwości nadruku każdego zdjęcia lub danego wzoru, sprawiają, że w kwestii aranżacji wnętrz ogranicza nas tylko wyobraźnia.
Katarzyna Lipska-Konieczko