Nowości, Wielki Format

Seminarium „Drukarnia wielkoformatowa. Najnowsze tendencje i technologie”

U podnóża Nosala w Zakopanem odbyło się jesienne seminarium wielkoformatowe organizowane przez firmę Atrium Centrum Ploterowe. Na dwudniowe spotkanie przybyło 150 uczestników z całej Polski. W dniach od 7 do 8 października 2010 r, w hotelu Grand Nosalowy Dwór miało miejsce spotkanie, którego tematem przewodnim były najnowsze tendencje w zakresie szeroko pojętego wielkiego formatu pod kątem technologii i produkcji na aplikacji i sprzedaży skończywszy.

Gości przywitali prezes Atrium – Maciej Juchkiewicz oraz Dyrektor – Katarzyna Jędrocha. Została przedstawiona historia firmy, jej dzisiejsze możliwości i plany na przyszłość. Drugą prelekcję poprowadził Volker Lienig z firmy Mutoh. Tematem jego wystąpienia były nowości firmy Mutoh jako odpowiedź na proekologiczne trendy rynku druku wielkoformatowego. Pan Lienig skupił się na „zielonym” aspekcie druku wielkoformatowego. Udowodnił, że wiele „ekologicznych” rozwiązań jest „eko” tylko z kilku procentach. Najważniejsze problemy takie jak odpady, nieekologiczne media, zużycie prądu nadal pozostały. Wyjaśnił w jaki sposób Mutoh rozwija technologie omijając te czynniki. Są to nowe typy atramentów na bazie składników pochodzenia roślinnego współpracujące z przyszłościowymi podłożami. Zaznaczył, że konstrukcje ploterów Mutoh cechują się poborem prądu wielokrotnie niższym od innych „rewolucyjnych” rozwiązań.

W dalszej części Dirk Moebes z Digital Designware zaprezentował oprogramowanie do projektowania grafiki samochodowej Car'n Trucks oraz możliwości jakie ono daje w zdobywaniu klientów. Oprogramowanie to posiadające ponad 60-tysiączną bazę modeli pojazdów pozwala w łatwy sposób tworzyć modele 2D i 3D. Jednym kliknięciem projektant może tworzyć fotorealistyczne renderingi oklejonych pojazdów a także animacje video.

Kolejnym prelegentem był Paul Koch z Royal Sovereign. Firma ta jest producentem ekonomicznych a zarazem profesjonalnych laminatorów, które już zdobyły uznanie polskiego rynku. Omówiony został dobór laminatora w zależności od wymagań i zastosowań i aspekty z tym związane. Przedstawiono także w jaki sposób przeprowadzić laminację i jak rozwiązywać podstawowe problemy.

Jakub Soluch i Marek Mróz z firmy Atrium przedstawili nowe materiały w druku wielkoformatowym oraz kompatybilny zestaw ploter-medium-atrament. Uwzględniono trendy w zakresie mediów do druku oraz sposób w jaki dobieramy urządzenia do druku.

O jedynej w Polsce linii produkcyjnej materiały do druku wielkoformatowego opowiedział Tomasz Juchkiewicz z firmy Ikonos. Zaprezentował on etapy wdrażania linii w Opolu. Oraz zaprezentował procesy produkcji materiałów powlekanych oraz samoprzylepnych. Zwrócono uwagę także na aspekty jakie towarzyszą w doborze komponentów oraz niezbędnych działaniach które występują przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek. Na koniec zabrano uczestników na wirtualną wycieczkę po linii produkcyjnej.

Kompleksowy proces zarządzania drukarnią wielkoformatową przeprowadziła firma SimpliCity z Poznania. SimpliCity to dom produkcyjny, który ma za sobą ponad 1000 projektów. Do ich realizacji wymagany jest odpowiedni park maszynowy, specjaliści z wielu dziedzin oraz odpowiednie procesy zachodzące w firmie. Warto wspomnieć, że poznańska drukarnia posiada jako jedyna w Polsce 3 plotery UV firmy Durst: flatbedowego Rho 600 Pictor, drukującego z 3-metrowej roli Rho 320R oraz drugi ploter stołowy o wysokiej wydajności Durst Rho 750.

O korzyściach finansowe i biznesowych, które są efektem najnowszych produkcyjnych rozwiązań
w druku UV opowiedział Gerhard Gamper z firmy Durst. Przedstawił on przekrojowo portfolio ploterów drukujących w technologii UV jak i nowe rynki w które wchodzi firma takie jak tekstylia, druk znaków drogowych czy druk na ceramice i szkle. Przedstawił on setki realizacji z całego świata wykonanych za pomocą ploterów marki Durst będących dowodem najwyższej jakości urządzeń.

Pierwszy dzień spotkania zakończyła wizyta uczestników seminarium w zakopiańskim Teatrze Witkacego oraz uroczysta kolacja. Przy dźwiękach góralskiej kapeli dyskutowano do późnych godzin nocnych.

Drugi dzień poświęcony został aplikacjom samochodowym. Techniki aplikacji zaprezentowała firma Optima ze Szczecina. O nowych materiałach do aplikacji opowiedział Mariusz Fronia z firmy Atrium, a Jakub Soluch opowiedział o procesie oklejania w ujęciu teoretycznym. Do końca seminarium uczestnicy mieli możliwość zapoznać się z ploterami eko i mild-solwentowymi firmy Mutoh, ploterami tnącymi po obrysie oraz laminatorami. Indywidualne rozmowy przeciągnęły się do późnych godzin popołudniowych.

„Duże zainteresowanie i kompleksowe podejście do druku wielkoformatowego było dowodem na sukces tego typu spotkań” – podsumowuje Paweł Stania z działu marketingu firmy Atrium. Opolski dystrybutor kolejny raz udowodnił, że posiada wszelkie możliwości aby służyć pomocą techniczną i merytoryczną w rozwoju i działalności agencji reklamowych oraz drukarni wielkoformatowych.