Nowości, Wielki Format

Folia do każdej reklamy

Folia znalazła miejsce zarówno w outdoorowym, jak indoorowym zastosowaniu. Okazała się lepszym sprzymierzeńcem niż papier w warunkach niepogody, w środowisku wilgotnym i narażonym na działanie UV. Można z nich wykonać grafikę samochodową, podświetlaną, okienną, podłogową, a nawet ścienną.
Folie mogą być wykorzystane przy produkcji każdego rodzaju reklamy out of home. Sprawdzają się jako media do wykonania billboardów, aplikacji podświetleniowych takich jak kasetony, literach przestrzennych, systemach wystawienniczych, grafikach reklamowych, aplikacjach pojazdowych, czy szyldach. Mimo wielu zastosowań większość dostępnych folii ma charakter uniwersalny, czyli można je stosować zarówno w aplikacjach wewnętrznych jak i zewnętrznych. Wybrana technologia druku wielkoformatowego w większym stopniu determinuje wykorzystanie wewnętrzne lub zewnętrzne folii niż ona sama. – W przypadku folii do zadruku atramentem solwentowym poza foliami do zastosowań ściennych i tapetowych nie ma żadnych ograniczeń stosowania ich na zewnątrz – mówi Daniel Prószyński z firmy ADP Polska. Produkty dedykowane reklamie różnią między sobą przede wszystkim grubością, trwałością oraz wykończeniem. – Sama folia może być materiałem winylowym, poliestrowym bądź polipropylenowym, dostępnym w wersji samoprzylepnej bądź nie – mówi Tomasz Miękus z firmy Igepa Polska – Różnicę stanowi też preferowana metoda przetwarzania: wielkoformatowy druk cyfrowy, wycinacie ploterem tnącym, sitodruk lub inne technologie stosowane w reklamie – dodaje Miękus. Duża rozpiętość ofert i bogaty wybór produktów pozwala precyzyjnie dobrać materiał do przeznaczenia reklamowego. W zależności od konkretnego zastosowania pojawia się inny repertuar produktów, dedykowanych danej lokalizacji. – Należy wyjaśnić, że folie np. do zastosowań w grafikach samochodowych charakteryzują się większą rozciągliwością, są bardziej odporne na różnice temperatur, grubość ich osiąga maksymalnie 70 mic, a odpowiednia technologia produkcji pozwala okleić miejsca 3D – tłumaczy Daniel Prószyński. Podobnie rzecz kształtuje się w przypadku materiałów do grafik podłogowych, ściennych oraz folii do podświetleń. – Cechą folii do grafik podłogowych, zazwyczaj krótko okresowych, jest zastosowanie w nich łatwousuwalnego kleju. Z całą pewnością ułatwi to nam zmianę grafiki oraz oszczędzi nieco czasu – wyjaśnia Prószyński – Folie do podświetleń będą odporne na różnicę temperatur, a dzięki translucentnemu wykończeniu w odpowiedni sposób rozproszą światło. Grafika ścienna wykonana z folii do niedawna była nie do wykonania. Teraz dzięki odpowiednio grubszej warstwie kleju z powodzeniem możemy ją stosować – informuje Prószyński. Wybór właściwego podłoża ma wpływ na efektywność wydruku. – Kluczem do sukcesu folii Ikonos jest ich niezawodność oraz bezwzględne stosowanie polityki jakości ISO – mówi Paweł Stania z Atrium Centrum Ploterowe – Oznacza to, że jeżeli klej ma być trwały to jest trwały, a jeżeli ma być usuwalny to jest usuwalny. To samo dotyczy stosowania dobrego materiału PVC.  O jakości folii świadczy również dobre wchłanianie atramentów solwentowych lub eco-solwentowych. Oznacza to oszczędność czasu i szybsze generowane zysków. Dobry papier podkładowy gwarantuje brak fałdowania się folii podczas druku – wymienia zalety dobrego materiału do druku Paweł Stania.

Folie na podłogę

Aplikacje podłogowe w 90% są aplikacjami krótkookresowymi, które często są zmieniane, zazwyczaj co 30-45 dni. – Z tego właśnie powodu do wykonania takiej aplikacji jako nośnik grafiki powinna zostać użyta folia z łatwousuwalnym klejem – mówi Daniel Prószyński – Zastosowanie takiej folii w przypadku zmiany grafiki pozwoli na bezproblemowe odklejenie starej aplikacji i zamieszczenie w tym samym miejscu nowej oszczędzając tym samym wiele czasu. Należy jednak pamiętać, że w aplikacjach podłogowych folię należy zabezpieczyć laminatem antypoślizgowym w celu zabezpieczenia jej przed uszkodzeniami mechanicznymi – radzi Prószyński. Tomasz Miękus, Product Manager Igepa Polska dodaje, że standardowa grafika podłogowa to kombinacja ekonomicznej folii samoprzylepnej oraz specjalistycznego laminatu anty-poślizgowego. O trwałości i zastosowaniu wewnętrznym lub zewnętrznym w większym stopniu decyduje sam laminat, jego grubość oraz wykończenie. W przypadku folii służących do wykonania grafik podłogowych kluczową rolę odgrywa więc właściwe jej połączenie z podłogą i laminatem. – Praktycznie większość folii Ikonos umożliwia wykonanie takiej grafiki – wspomina Paweł Stania – Niezbędne jest zabezpieczenie folii laminatem spełniającym dwie podstawowe funkcje. Pierwszą jest zabezpieczenie wydruku przed ścieraniem,  kolejną zapewnienie antypoślizgowości – potwierdza kierownik dz. marketingu Atrium Centrum Ploterowego.

Folie do aplikacji samochodowych

Do aplikacji samochodowych zdecydowanie rekomendowane są trwałe folie samoprzylepne: na płaskie i lekko pofałdowane powierzchnie – folie winylowe polimeryczne a na przetłoczenia oraz pełno-powierzchniową aplikację – folie winylowe wylewane. – Folie wylewane charakteryzują się bardzo dużą plastycznością, stabilnością wymiarową, brakiem pamięci oraz trwałością na czynniki zewnętrzne – mówi Danel Prószyński z firmy ADP Polska – Te wszystkie cechy umożliwiają długookresowe eksponowanie w głębokich przetłoczniach. Folie polimerowe stosowane są zazwyczaj do oklejania prostych elementów auta. Oba rodzaje folii mają kleje repozycjonowalne dzięki którym podczas aplikacji możemy lepiej spasować grafikę – informuje Prószyński. Do aplikacji samochodowych służą również folie wylewane "tuningowe". Dzięki nim możliwa jest zmiana koloru pojazdów (np na modną ostatnio perłę), nadanie efektów specjalnych a także zabezpieczenie karoserii. Takim materiałem jest np. Ikonos Cameleon, oferowany w 5 kolorach: ekstremalnym purpurowym, elektrycznym fiolecie, niebieskim metalu, laserowej zieleni oraz perłowej bieli. Folia zmienia kolor w zależności od kąta patrzenia co daje niesamowity efekt wizualny. Do zmiany wyglądu auta mogą również służyć folie metaliczne. Umożliwiają w niedrogi i łatwy sposób uzyskać efekt metalicznego lakieru.  

Aplikując folie wylewane na pojazdy należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które będą warunkować zadowalające efekty końcowe. Ważna jest precyzja na wszystkich etapach aplikacji folii, a więc podczas przygotowania auta oraz w czasie nanoszenia folii. – Etap przygotowania obejmuje czyszczenie i odtłuszczenie powierzchni odpowiednimi środkami, zapewnienie optymalnej temperatury otoczenia oraz wystarczającego czasu schnięcia wydruków – radzi Tomasz Miękus. – Idealnym środowiskiem do oklejania jest miejsce dobrze oświetlone, wolne od kurzu i pyłu ze stałą temperaturą od 17°C do 24°C – uzupełnia Paweł Stania – Niezbędne jest usunięcie części ruchomych, demontaż części plastikowych docelowo znajdujących się poza aplikacją – dodaje Stania. Etap wyklejania to analiza temperatury folii w trakcie podgrzewania i wygrzewania zgodnie z zaleceniami producenta, umiejętny docisk materiału w miejscach wymagających najwyższej przylepności do podłoża (profile 3D). – Na tym etapie niezbędne narzędzia pracy to materiały transportowe, rękawice bawełniane i pirometr – tłumaczy Tomasz Miękus – Ostatecznie mamy ogólne postępowania, które dotyczą czasu aktywacji kleju, parametrów zadruku i jego jakości, składowania i leżakowania folii oraz zrozumienie różnic pomiędzy poszczególnymi materiałami – wymienia Miękus. Daniel Prószyński radzi także zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia, takie jak bawełniane rękawiczki oraz magnesy, dzięki którym odpowiednio spozycjonujemy grafikę. Dodatkowym zabezpieczeniem nadruku przed utratą jego właściwości może być zastosowanie laminatów z blokadą promieniowania UV. – Po zakończeniu aplikacji folii w przetłoczeniach zalecane jest odpowiednie dogrzanie folii. Zabieg ten zapobiegnie powróceniu folii do pierwotnej postaci – radzi Paweł Stania. Przestrzegania wszystkich tych zaleceń pozwoli samodzielnie wykonać aplikację, bez zniekształceń oraz zapewni jej większą wytrzymałość na czynniki zewnętrzne.

Folia w środowisku reklamowym robi ciekawą karierę. Staje się stabilnym konkurentem dla papieru, mając kilka asów wynikających ze struktury i odporności. Wiele zastosowań i ulepszone parametry folii otwierają przed reklamą duże możliwości, o czym świadczą bogate oferty firm.