ARTYKUŁ

Opakowania kartonowe

Opakowania kartonowe

Trudno sobie wyobrazić przemysł opakowaniowy bez kartonu. Surowiec ten odgrywa kluczową rolę jako opakowanie dla żywności, farmaceutyków, kosmetyków i innych produktów.

Karton pełen zalet
Długo można by wymieniać walory opakowań tekturowych; Oprócz zaufania konsumentów są to lekkość, trwałość, funkcjonalność, bezpieczeństwo, ochrona produktu, łatwość użytkowania, przyjazność dla środowiska naturalnego czy duża powierzchnia nadruku, pozwalająca na umieszczenie ciekawej szaty graficznej zachęcającej do zakupu opakowanego produktu. Na wciąż rosnącą atrakcyjność tego sektora opakowań zwraca uwagę Roland Rex, prezydent Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Kartonów, Pro Carton. Jego zdaniem branża znajduje się na początku nowej ery.

- To zawsze było oczywiste, że opakowanie jest niezbędne, gdyż chroni produkty w drodze do konsumenta. Tymczasem ta oryginalna funkcja została daleko w tyle. Nowe kanały dystrybucji i odpowiednie koncepcje marketingowe doprowadziły do kolejnych wyzwań, dla których karton jako opakowanie jest idealne. Ze względu na doskonałe możliwości oferuje wyraźną przewagę: pod względem funkcjonalności, logistyki i zrównoważonego rozwoju. Nasze badanie „Opakowanie: medium ze znaczną mocą" pokazało, że rola opakowań wzrosła znacznie pod względem rynku komunikacji: stało się kluczowym elementem w marketingu. Przemysł produkcji kartonu intensyfikuje wysiłki, by wykorzystać tę przewagę – podkreśla Roland Rex.

Tektury od Metsä Board
Jedną z firm, których opakowania zostały zauważone w konkursie Pro Carton ECMA w ubiegłym roku jest Metsä Board. Cztery opakowania kartonowe, wykonane z tektur firmy, zdobyły nagrody Pro Carton ECMA 2015, w tym główne wyróżnienie – nagrodę w kategorii zrównoważonego rozwoju w roku, w którym szczególnie podkreślano wyjątkową przyjazność tektury dla środowiska naturalnego. Produkty Metsä Tissue były użyte również przez zwycięzców w kategoriach: kosmetyki, napoje, produkty farmaceutyczne.

Nagroda w kategorii zrównoważonego rozwoju została przyznana opakowaniom nowych produktów zbożowych Fazer Alku, które zostały uznane za znaczące dokonanie na drodze do utrzymania równowagi ekologicznej. Jurorzy docenili design i wygodę użytkowania, a także wysoką zawartość tektury, która powoduje, że te opakowania idealnie nadają się do recyklingu. Do produkcji tych pudełek jest używana tektura Simcote spółki Metsä Board.

Innowacyjnym projektem może pochwalić się zwycięzca w kategorii opakowań farmaceutycznych. Jest to opakowanie wielosztukowe przeznaczone dla badań klinicznych wyprodukowane dla firmy Hoffman La Roche, przy użyciu tektury Carta Elega. Jurorzy zwrócili uwagę, że fiolki o różnych kształtach i rozmiarach są bezpiecznie utrzymywane we właściwej pozycji wyłącznie dzięki inteligentnie zaprojektowanemu opakowaniu, bez stosowania pianki lub innych wypełniaczy. Istotne znaczenie ma również aspekt środowiskowy – mniejsza ilość odpadów, obniżone koszty transportu i pełny recykling, dzięki wykorzystaniu tektury jako jedynego materiału opakowaniowego.

Zdobywcą nagrody w kategorii kosmetyki jest mające kształt walca opakowanie chusteczek higienicznych Müller Soft Star Tissue Duchesse, wykonane z tektury Metsä Board Carta Solida. Sędziowie podkreślali oryginalność kształtu i konstrukcji, przyciągające uwagę podczas ekspozycji na półce sklepowej. Docenili również miękkość, wytłoczenia i wykończenie powierzchni, zwiększające atrakcyjność opakowania.

W kategorii napoje doceniono ozdobną nakładkę na butelkę YO Syrup Carton Sleeve, produkowaną dla firmy Eckes-Granini. Przyciągająca wzrok nakładka jest drukowana na tekturze Carta Solida spółki Metsä Board. Jurorzy uznali, że odstająca od opakowania muszka to żartobliwy akcent, nigdy wcześniej niespotykany na półce z syropami. Według ich opinii jest to doskonały pomysł dla dziecięcego rynku docelowego, bardzo dobrze przemyślany pod względem konstrukcji i projektowania graficznego.

- Jesteśmy niezwykle zadowoleni z tego, że docenia się zalety tektury jako wszechstronnego i przyjaznego dla środowiska materiału, który można wykorzystywać na wiele innowacyjnych sposobów, dla pożytku konsumentów, zwiększenia atrakcyjności produktów w punktach sprzedaży i obniżenia kosztów – mówi Mika Paljakka, VP Sales EMEA, Metsä Board.

Karton potentatem w branży spożywczej
Według piątej edycji raportu KPMG „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce” z 2015 roku głównym odbiorcą opakowań kartonowych jest branża spożywcza. Aż 63 proc. firm drukuje opakowania dla tego sektora, który wciąż się rozwija. W porównaniu z poprzednim badaniem wzrost udziału szacuje się na 10 punktów procentowych. Coraz szersze zastosowanie w branży spożywczej sprawia, że producenci opakowań w swojej ofercie mają specjalne kartony, sprawdzające się w przypadku konkretnych produktów.

Ekologia kryterium wyboru kartonu
O kartonach niejednokrotnie mówi się że są odnawialne z natury. Papier – włókna celulozowe jako materiał zużyty do produkcji kartonu i tektury falistej stawia je bardzo wysoko w rankingu najbardziej ekologicznych produktów wytwarzanych na skalę przemysłową. Na ten aspekt coraz mocniej kładą nacisk konsumenci. Ekologia staje się ważna zarówno dla nich, jak i producentów żywności, co przekłada się odpowiednio na indywidualne decyzje zakupowe i ofertę produktową na rynku.
Jednym z liderów działań w duchu zrównoważonego rozwoju surowców odnawialnych jest GRUPA Metsä, w której skład wchodzi firma Metsä Board. Grupa została wyróżniona za przejrzystość i osiągane wyniki w międzynarodowym indeksie Environmental Paper Company prowadzonym przez WWF (Światowy Fundusz na rzecz Przyrody) od 2010 roku. Grupa Metsä uczestniczy w tym programie od samego początku. W ubiegłym roku Metsä Board została włączona na listę CDP Water A. Sukces ten wynika z podejmowanych przez firmę działań na rzecz poprawy gospodarki wodnej i bezpieczeństwa zasobów wodnych. Metsä znalazła się na tej liście jako jedyna firma w Europie i jedyna z branży leśnej na całym świecie. Uzyskała również doskonały wynik punktowy 100/100 za jakość informacji na temat zmian klimatycznych. Przyznano jej również miejsce w indeksie Nordic Disclosure Leadership Index (CDLI).

Według cytowanego już raportu KPMG i Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga – 39 proc. firm na rynku oferuje produkcję opakowań z nadrukiem. Najważniejszą grupą produktową pozostają niezmiennie opakowania z kartonu, ich całkowity udział w przychodach firm drukujących opakowania wynosi ok. 33 proc. Struktura ta sprawia, że bogata oferta producentów materiałów do produkcji i śledzenie nowości rynkowych pozwalają na zdobycie nowych klientów.
Jaga Kolawa

Dodane tagi